Monday, July 26, 2010

~NISFU SYA'BAN~

Salam Sya'ban dr Kina utk semua kwn2 yg disyngi.http://www.cute-smiley.com
Hari ni 25 Julai 2010 bersamaan dengan 13 Sya'ban 1430 hijrah...
Lame dah bulan rejab tinggalkan kite tanpa kite sedari...
Seperti yg kawan2 sedia maklum, dalam banyak2 bulan Islam...ada 3 bulan yg lebih diberi perhatian kerana bulan2 tersebut mengandungi banyak hikmah & ganjaran yg dapat kite peroleh...iaitu bulan REJAB, SYA'BAN dan RAMADHAN huhu ^^

Seperti sabda Rasulullah s.a.w, "Sesungguhnya Rejab adalah 
bulan ALLAH, Sya'ban Adalah bulan aku dan bulan 
Ramadhan adalah bulan umatkuSemua manusia 
akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, 
kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang 
berpuasa pada bulan Rejab, Sya'ban dan bulan Ramadhan. 
Maka sesungguhnya mereka kenyang, serta tidak akan merasa
 lapar dan haus bagi mereka".
  
Jadi...entry kali ni Kina nak kongsi tentang kelebihan yang ada pada bulan Sya'ban yg Kina terbace petang td...Hope dapat kite same2 renungkan & lakukan apa yg patut utk meraih ganjaran dari YANG MAHA BERKUASA...mudah-mudahan....http://www.cute-smiley.com

 Bulan Sya`ban, keagungan malamnya dgn mlam nisfu Sya`ban,
sepertimana keagungan Rejab dgn mlam Israk Mikrajnya
dan keagungan Ramadhan dengan malam Lailatul Qadarnya
Maka pada malam Nisfu Sya`ban telah datang Jibril kepada Rasul s.a.w lalu katanya: Angkat kepalamu kelangit, itulah malam yang dibukakan Allah padanya tiga ratus pintu rahmat dan diampunkan Allah sekalian orang yang tiada menyekutukan (syirik) dengan-Nya sesuatu, kecuali tukang nujum, kekal di dalam zina, kekal minum arak, durhaka terhadap ibubapa.


Berdasarkan hadith ini cukuplah bagi kita meningkatkan amalan kita pada malam tersebut mengikut cara yang telah diajar nabi dengan amalan harian seperti bangun solat tahajud, membaca al-Qur'an [tiada surah khusus utk dibaca], berzikir dengan zikir-zikir mathur dan berdoa. Kita juga disunnah memperbanyakkan puasa dalam bulan sya'baan TETAPI jangan kita mengkhususkan puasa pada nifsu syaa'ban dengan mengatakan sunnah untuk puasa pada nifsu syaa'ban. Hadith sahih hanya mengatakan sunnah untuk memperbanyakkan puasa pada bulan sya'baan sahaja tiada hadith yang menyebut khusus tentang sunnah berpuasa pada nifsu sya'ban.


Kina ade terbace rupanye ade jgk hadith yg direka semata2 & tak pasti kesahihannye...dlm hadith yg direka tu mengatakan pd mlm nisfu sya'ban harus membaca doa dan solat tertentu, membce yassin n solat sunat 2 rakaat lepas maghrib dgn niat dipanjangkan umur. Semuanya ini diada2kan dan merupakan sesuatu yg bid'ah. Seharusnya kita menghidupkan mlm nisfu sya'ban dengan ibadah yg dilakukan scr bersendirian tetapi bukan dalam bentuk berjemaah.

Tersebut di dalam kitab: Bahawa Jibril bersungguh-sungguh 
pada malam Nisfu Sya`ban menunaikan segala hajat. Maka 
datanglah Jibril kepada Rasullullah s.a.w kali keduanya, katanya: 
Ya Muhammad, gembirakanlah kamu bahawa Allah ta`ala telah mengampunkan segala umatmu orang yang tiada menyekutukan-Nya sesuatu. Angkatkan kepalamu, lalu Rasullullah s.a.w pun mengankatkan kepalanya, tiba-tiba terbuka segala pintu syurga. 

Dalam riwayat yang lain pula menyatakan terbuka segala pintu langit. 
Pada pintu langit pertama malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang rukuk pada malan ini. 
Pada pintu langit yang kedua, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang sujud pada malam ini. 
Pada pintu langit yang ketiga, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang minta doa pada malam ini
Pada pintu langit keempat, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang berzikir pada malam ini. 
Pada pintu langit kelima, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang menangis takutkan Allah subhanahuwa ta`ala pada malam ini. 
Pada pintu langit keenam, malaikat menyeru kemenangan bagi org yg mengerjakan amal kebajikan pa mlam ini. 
Dan pada pintu langit yang ketujuh, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang meminta, maka dikurniakan permintaannya itu, 
dan pada pintu langit yang kelapan malaikat menyeru: Adakah orang yang meminta ampun maka diampunkan baginya. Bertanya aku kepada Jibril, sampai bilakah terbukanya semua pintu ini (diterima doa), Jibril menjawab: Sehingga naik fajar subuh. Dan katanya lagi: Pada malam ini dimerdekakan hamba-Nya yang mukmin lelaki perempuan dari api neraka sebanyak bulu kambing bani kalab (bani kalab diantara orang-orang arab yang paling banyak memelihara kambing). Dalam satu riwayat yang lain pula bahawa Allah memerdekakan hamba-Nya daripada neraka sebanyak bintang-bintang dilangit dan sebanyak hari dunia dan malamnya. Pada malam inilah dihantarkan Allah akan jibril ke Syurga untuk menghiasi syurga.

 P/S : Renung2kan dan Selamat beramal....!http://www.cute-smiley.com 

this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

Friday, July 23, 2010

~MaSaM2 MANisS~

Hai adik maniss...lalala ^^
Harini Kina mls nak tulis banyak2....
TAPI tetibe rajin plak nak upload pic banyak2...wee~
So kali ni kite cuci2 mate jela yerr tonton gambar2 cik kina bersama gengKUSUT beliau...lalala ^^

ZZAAAAAAASSSSSSsssssss!!
*
*

[Welcome to Garden Cafe...jom makan!]

[Fresh Orange ]

[Bihun Tom Yam ...favy cik Kina]

[Alyaa & Nida]

[cikYatie, cikNyna dan cikKina]

[Lalala....dalam gambar nmpk sedap kn??]

[Peace! No war~ kata cikNyna]

[Ish2!....berangan apela cikKina nie sampai mulut senget2 erk!]




[Mcm kat tepi pantai plak kan cikNida ni...*Kolam Ikan depan Foyer FSSR]

[Graphic Studio 1*]

[Graphic Studio 2*]

[Ops! Peace no war Incik Razeef...ngee~ terEnterframe plak beliau dibelakang tuh]

[Muke ala2 suci ketika menghadiri ceramah "Jom Cari Cinta Sejati" ^^]

P/S : Kualiti pic xberape nak cantik & clear...hehe 
maaf yerr...^^ to gengKUSUT, bff & I Love You lah!! lalala 
MASAM MANIS BERSAMA OKEYH!MyEm0.Com 

this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

Jatuh CINTA~

Ouh! Si Kina sudahh jatoh CINTA....
lalala~ tapi...tapi......dgn siapakah?
TETTT.....!!!
[akan diberitahu sebentar saje lagiii...hehe]

Sebelum tu nak bgtahu kat Incik Kesayangan Kina...MyEm0.Com
Don't worry ye Mr MAA...
Kamoo tetap Pojaan HatiKu...ngee~

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 

TARAAA!
Ni lah buah hati Kina No.2 ^^
"Oh Vaseline...I LOVE U!"  MyEm0.Com

huhuhu Kina start gune vaseline ni time cuti sem baru2 ni...saje je tetibe rase nak manja2kan diri pakai losyen pelbagai...huhuhu 
[gediks betol si kina nie..] =p Mule2 Kina start pakai vaseline intensive care yg kicik tu...then berjinak2 pule dgn vaseline healthy white...[knon2 nak kulit putih lah plak kan..haha!] siap beli botol besar terus! hihik Pastu baruu je td Kina singgah Watson jap beli vaseline healthy hand nail conditioning....hehe best3! Tangan ku terase lembut seperti bayi...haha! [ok...itu tipu yer =p] Haa, so ape lagi....jom ramai2 pakai vaseline! hehehe ^^" 
I bet u'll love it! wee~ ^^

P/S : Incik Kesayangan, I still love u...wee~ ^^ Kawan2 yg try vaseline ni nnty boleh la kongsi2 crite yerr...hihi ok...bubye!

Peace! MyEm0.Com No War~

this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

Tuesday, July 20, 2010

♥Kasih Sayang♥


Kali ni Kina xperlu tunggu hujung minggu utk update entry baru...hehe nak tahu kenapa? sbb entry kali ni special sgt2 & Kina tak tahan dah ni nak cerita ni...hehehe ^^ 
[suspen la pulak tetbe...lalala~]
http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com

AWAS! Kepada mereka yg dalam hati xada @ belum ada taman tu, sila jgn gelis2 dgn kina yerr bila anda membace kisah dibawah ni...hehe Peace! No war~

http://www.cute-smiley.com

http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com


http://www.cute-smiley.com



http://www.cute-smiley.com

Ok, hari ni taman dalam hati Kina makin bertambah plak bunganye...warna-warni gitu...hihi [gediks~] Terima kasih utk Incik Kesayangan Kina yg xjemu2 setiap hari menyiram bunga yg ada dlm taman hati Kina....ngeh3~...[ok, gediks lagii]


Incik Kesayangan telah mentagged Kina satu video kasih sayang td...beliau suruh Kina hayati & hargai.... Oleh itu dalam entry yg penuh kasih sayang ni Kina nak kongsi2kan bersama kisah dalam video ni...cuma Kina dah tukarkan ia dlm bentuk artikel....hope kawan2 sume dapat hayati n hargainya juge yerr....wee~

http://www.cute-smiley.com

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya, Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih syg.

PELAJAR : Cikgu, mcm mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sbg org yg paling kita sayang? Mcm mana juga kasih syg itu nak berkekalan?

CIKGU : Ok kamu ikut apa yg saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput didepan kamu. Pilih yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dah petik rumput yg PALING cantik, bawa ke kelas.

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun ditangannya. Cikgu bertanya, "kenapa tiada rumput yg dipilih?"

PELAJAR : Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yg PALING cantik. Mmg ada banyak yg cantik tapi cikgu kata petik yg paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tp sampai dipenghujung padang, saya tak jumpa pun yg paling cantik. Mungkin ada diantara yg dibelakang saya td rumput yg paling cantik tp dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jd tiadalah rumput yg saya boleh petik.

CIKGU : Ya, itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorg yg kita sayang, janganlah kita mencari lg yg lebih baik dari itu. Kita patut hargai org yg berada didepan kita sebaik2nya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku. Semoga yg berlalu tidak berulang lagi dan ingatlah org yg paling kita sayang itulah yg PALING CANTIK dan PALING CANTIK. Walaupun nak ikutkan banyak lagi yg cantik dan baik seperti rumput tadi……

http://www.cute-smiley.com

Pesanan buat Incik Kesayangan Kina :

I.L.Y.S.M Mr. MAA...Thanks for always love me, care bout me...u'll always be in my heart....^^ After all this while, u had bring me sosososo muchh happiness which i don't tell u enough...u have no idea how i really want 14:06:16 become our destiny. ^^


this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

Sunday, July 18, 2010

O.M.G!!

Happy Sunday kawan2 sume!!http://www.cute-smiley.com
Cuaca yg sgt cool pagi ni ye..se'cool' mood Kina skrg ni...
Mane Xnye pagi2 lagi abah dah ajak g shopping2 kat econsave..
[ahaks! econsave je pon nak kecoh si kina ni..ngee~

Ok....berbalik pada topik entry kali ni.....
Al-kisah bermula bila kina on9 facebook & 
rase nak visit Open Closet...
Saje cuci2 mate tgk shawl n blouse......tetibe.....
O.M.G!!
Open Closet restock blouse baru!!! Lawa2!!
[e eh...wat2 tekejut plak kina ni...]
Hehehe ni Kina nak kasi tahu korang.....Blouse baru restock ni cantik2 sgtt! Confirm kina xmenyesal promote kat korg2.....hehe Kina siap beli 2helai lagi! So, sape2 yg suke blouse tu cepat2 la order ok? Stock limited! Sape cepat die dapat! ngee~
XPecaye?? Jom kite tgk blouse lawa2 kat bwh nih! 
*
*
*

P/S : Open Closet serve blouse yg cantik2 in high quality...all cotton...so grab it now! Stock Limited...for further information click [here] Happy Viewing!!


Peace!http://www.cute-smiley.comNo war~

this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?
Related Posts with Thumbnails