Sunday, May 23, 2010

SaNGGuL Tinggi HARAM??



Sekarang ni dah jadi trend "SANGGUL TINGGI"
especially dikalangan wanita2 Muslim yg bertudung...
erm2 sebelum ni aku pun ade jgk teringin nak 
pakai macam ni.....
konon2 nampak cantiklah kan...
ala2 wanita arab gitu...huhu

Bukan utk mereka yg berambut panjang je
boleh bersanggul2 tinggi ni.....
malah sebaliknye....
Mana tidaknye "sanggul" pun ade jual
kat kedai tau! huhuhu 

HA! Tengok nih!



[mcm2 sekarang ni....]

TAPI...!
Baru2 ni keluar isu yg "Trend Sanggul Tinggi bagi
Wanita Muslim adalah HARAM"

Semuanya dah terbukti dlm hadith dimana Rasulullah bersabda : 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ  
كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

yang bermaksud :
Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.

Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

Hurmm tu dia….dah terbukti dunia nak akhir zaman
Xada niat nak tujukan pd sesiapa….
Cuma ingin berkongsi informasi dan
harap dapatlah kita sama2 renungkan
supaya kita dapat membaiki diri ke arah yg lebih baik ^^ 

PEACE! no war~
this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

6 comments:

nyna said...

nyna nye sanggul pun tinggi kdang2 tu.
insaf T__T

justKina said...

huhu sme2 la kite menginsafi diri...
hurm2..-_-"

Bitter Sweet said...

salam kina..akak pun hari tu sblm tau pasal sanggul tinggi tu siap berangan jugak nak beli fake sanggul tu..ye lah kan, duk tgk personaliti kat tv tu mcm cun je pakai selendang gitu..nauzubillah..mujur lah email ni cepat je broadcast

justKina said...

bitter sweet:
huhu tu la...nseb bek sempat elak,
moralnya, dlm mase nak melawa jgk kite kne aty2..kn2? huhu ^^

mohd zulfadhli said...

well..
i c now..
so,rugi lah pd gdis2 yg b'sggul tggi tp x taw lg psl hal nie..
anyway..
wish u luck k..
bykkan lg risalah Islam kat post u nie..
really like 2 read it more..
cheers~
(^_^)

justKina said...

incik zul : thanks ^-^**

Related Posts with Thumbnails