Friday, November 5, 2010

HappY DEEPAVALI !

http://www.emocutez.com
Hye3...thanks to kawan2 yg rajin singgah sini walaupun 
Kina xslalu update blog ni...huhuhu
 [terharu~~ sob2!]
http://www.emocutez.com 
Nah! Ambik coklat kat bawah ni...jangan rebut2 yerr...ambik sorg satu ^^"


Btway, Kina nak ucapkan.....http://www.emocutez.com
HAPPY DEEPAVALI 
kepada seluruh warga Malaysia terutama kaum India...
well, kat Malaysia ni semua perayaan kita sambut kan...
Kita kan "1 Malaysia"...ngeh3~ peace! ^^*
Ingat Deepavali Ingat kawan PLKN Kina, nama dia Praveena...
"Hey Steel Body! I miss u lah!!http://www.emocutez.com" 

Dia seorang yg sgt baik & suka begurau...hehe siap 
pggil Kina "Miss Apollo" sbb time kat PLKN dulu 
kina suka makan apollo...ahaha ^^* 
well, meh kina nak crite pasal perayaan deepavali ni 
menurut ape yg kina belajar time plkn dulu...hehehe


Perayaan Deepavali ni juga dikenali sbg Pesta Cahaya dimana acara 
paling utama apabila mereka menghidupkan pelita dirumah masing2. 
Cahaya ni melambangkan harapan, kemenangan dan kebahagiaan. 
Mengikut kepercayaan Hindu, Deepavali dirayakan sebagai tanda 
kegembiraan serta kemenangan kaum tersebut atas kematian seorang 
raja yang disifatkan sebagai jahat dan sering menindas rakyat pada satu masa 
dahulu. Di sebalik kisah dongeng itu terselit pengajaran bahawa setiap 
kebenaran akan mengatasi kejahatan. Preparation utk perayaan 
deepavali ni sama jgk mcm raya2 yg lain...mereka kemas2 & renovate 
rumah, beli langsir baru, karpet baru, baju baru, bunga2, kuih2...
kad raye pun ada tau...^^*

Masa hari perayaan ni, mereka dah bangun awal3 pagi lg 
sebelum matahari terbit untuk upacara mandi minyak bijan...
upacara ni wajib tau sbb mereka percaya mandi minyak bijan ni 
dapat bersihkan diri dari kejahatan dan sifat dengki...then lepas pakai 
baju baru warna-warni sume barulah mereka pergi ke kuil utk mendapat 
kesejahteraan & memperingati ahli keluarga yg telah meninggal dunia...

Makanannye pula biasanya terdiri drpd manisan2 mcm 
halwa atau laddu. Then mknan2 lain yg popular biasanya mknn 
pedas2 mcm ayam tandoori...[slrrrppp...sdapnyee~] sambal udang 
& kari kepala ikan....wahh!! meriah gitu~~~ ^^*

http://www.emocutez.com
Ok, sampai sini je entry kina kali ni...
Adios!!

Peace, No war~~ ^^*
this is the signature 4 my blog...hehe isn't it cute?

1 comment:

Abu Luqman said...

salam ziarah pagi..tnet slow

Related Posts with Thumbnails